Hildegard af Bingen (1098-1179)
var en af højmiddelalderens
største kapaciteter inden for teologi, lægekunst, naturvidenskab
og politik - og samtidig var hun digter og komponist.
På Disibodenberg i Rhinlandet ligger endnu i dag ruinerne af et stort
gammelt benediktinerkloster. Her fejrede man på Allehelgensdag i
året 1106 en dobbelt fest. Anledningen var, at den fromme ridder
Hildebert af Bermesheim og hans hustru Mecthild overgav deres lille datter
Hildegard til kirken. Hun var nummmer 10 i søskendeflokken, og det var
dengang ikke ualmindeligt også at give tiende af sine børn.
Forældrene havde dog endnu en grund til at mene, at deres datter var
bestemt til et helligt liv: Hun var synsk og havde ofte fortalt om, at Gud
viste hende store og forunderlige ting, som hun ikke kunne forstå, og
som forældre og amme heller ikke kunne fatte. Hun skulle siden blive en
af kristenhedens store mystikere med et profetisk kald til reform og renselse
af kirken.
I klostret voksede hun op under kærlig omsorg og vejledning af den
unge Jutta von Spanheim og fik en klosterlig opdragelse og uddannelse af
ordenspræsten Volmar.
Visioner på skrift
Hildegard blev en af højmiddelalderens mest betydningsfulde
personligheder. I 1147 blev hendes profetier forelagt en kirkelig synode
indkaldt af Paven, Eugen III, der havde samlet Europas største
teologiske kapaciteter. Konklusionen på kirkemødet blev, at
Paven på Kristi og den hellige Peters vegne pålagde hende
at nedskrive og offentliggøre alt, hvad hun modtog i sine
åbenbaringer. Hildegard var dermed officielt af Kirken blevet
udråbt som profet og fik da også tilnavnet Profetissa
teutonica.
Til trods for, at hun var kvinde og nonne, blev hun anset for at
være en af tidens største kapaciteter inden for såvel
teologi som lægekunst, naturvidenskab og politik, samtidig med, at hun
var digter og komponist. I store folianter har hun nedskrevet sine visioner:
Mange, mange hundrede pergamentsider illustreret med farvestrålende
billeder om verdens skabelse, menneskets synd og nød, Kirkens forfald,
Kristus som verdens Forløser og om Kristi genkomst og de sidste tider.
Gejstlige og lægfolk, konger og kejsere kom rejsende til hende fra
hele Europa, eller de spurgte hende skriftligt til råds om politik, om
sundhedsproblemer og især om teologiske og etiske spørgsmå
l. Næsten 400 breve er bevaret, bl.a. fra kejser Frederik Barbarossa,
Eleonora af Aquitanien og abbed Bernhard af Clairvaux. Også til danske
ordensfolk har hun sendt breve med vejledning og gode råd, således
bl.a. til abbeden på Esrum Kloster.
Mod kirkens fjender
Hun grundlagde som abbedisse to nye benediktinernonneklostre: Det
første på Rupertsberg ved Bingen (1150) og det andet på
den anden side af Rhinen i Eibingen ved Rüdesheim (1165). Her ligger den
dag i dag et stort og blomstrende kloster, Abtei St. Hildegard, som nu er
centrum for en omfattende Hildegard-forskning.
På sine gamle dage fik hun i sine visioner den opgave at drage ud og
holde offentlige tordentaler mod Kirkens ydre og indre fjender: Mod gnostiske
kættere, som udefra underminerede den kristne tro, og mod de
præster og lægfolk, som indefra nedbrød Kirken med
verdsliggørelse og forfladigelse; for i det 12. århundrede
havde store sociale forandringer efterhånden bragt opbrud på
mange felter, også i folks tankemønstre og adfærd.
Verdsliggørelsen bredte sig, og det enkelte menneske følte i
stigende grad trang til at anskue verden og tilværelsen ud fra en
subjektiv, spiritualistisk eller materialistisk målestok. Mange begyndte
derfor at finde Kirkens guddommelige målestok alt for konservativ og
autoritær: De gnostiske kættere mente således, at de skulle
finde Gud i deres eget indre ved selvudvikling gennem meditation og askese,
og at de derfor slet ikke behøvede Kirken og sakramenterne. Jesus var
ganske vist et stort forbillede til efterfølgelse, mente gnostikerne,
men ikke Guds fysiske, kødelige søn - en opfattelse, som i dag
stadig er levende i mange nyreligiøse bevægelser.
Guds store frelseplan
Mange af Kirkens egne folk mente til gengæld, at kravet om et liv i
hellighed i Kristi efterfølgelse var alt for radikalt, og at man ikke
behøvede at tage det så alvorligt. Vellevned og
verdsliggørelse bredte sig derfor hos såvel gejstlige som
lægfolk, ligesom respektløsheden for de hellige mysterier og
Kirkens teologiske autoritet. Den nye tids selvberoende menneske mente alene
ud fra sin egen menneskelige rationalitet at kunne vurdere, hvad der var
rigtigt og forkert.
Men Hildegard så i sine visioner, at hvis man glemmer Kirkens
objektive guddommelige dimension, Guds åbenbaring i Kristus, glemmer
man, at den er Kristi mystiske legeme, som langsomt skal vokse, til Kirken i
tidens fylde omfatter alt det skabte, det synlige og det usynlige i Himmelen,
på jorden og under jorden. Resultatet bliver, at Kirken reduceres til en
vilkårig menneskelig instans, som modarbejder Guds frelseplan, den
verdensomspændende Kristusproces. Så falder verden fra hinanden i
meningsløse atomer. Så fortaber mennesket sig ud i subjektivisme,
i egoisme, materialisme, fremmedgørelse og ensomhed.
Én hellig organisme
Her er vi ved kernen af det budskab, Hildegard formidler: Gud har i skabelsen
forbundet menneske og natur i en hellig organisme, hvis livgivende energi er
Guds kærlighed, som Hildegard kalder den ildfyldte kraft.
Mennesket er et mikrokosmos, der i de mindste detaljer afspejler makrokosmos
og påvirker det: Og jeg hørte, hvordan elementerne i et
vildt skrig vendte sig mod Gud: Menneskene vælter os omkring som i en
kværn med deres onde gerninger ... luften udspyr urenheder på
grund af menneskene og udsender naturstridig og usund fugtighed, som får
alt til at visne - en 800 år gammel profeti med uhyggelig
aktualitet.
Sfærernes harmoni
Alle hendes værker - hvad enten det drejer sig om teologi,
lægekunst eller musik - handler om, hvordan det enkelte menneske og
hele menneskeheden, ja hele kosmos kan blive helbredt, dvs. finde
tilbage til enheden med Gud, til harmonia eller
symphonia med Skaberen.
Musikken opfatter Hildegard som et hørligt udtryk for Guds
skønhed og den kosmiske orden. Dens fysisk-matematiske forhold,
tonernes svingninger, er i symphonia, dvs. i samklang med
universets guddommlige struktur, med sfærernes harmoni, der indgår
i englesangen for Guds trone. Derfor er musikken hellig - ikke som i dag, hvor
dens opgave er at fryde øret og adsprede sindet. Nej, tværtimod
skal den samle det i dets inderste væsen: i Gud. Musikken er for
Hildegard et mysterium, en fysisk og sanselig manifestation af guddommelig
nåde givet menneskeheden som hjælp til frelse, en gyngende bro
over dybet mellem jord og Himmel.
Derfor er det indlysende, at hendes store mysteriespil om menneskets frelse,
Ordo Virtutum, må være et musikdrama. Som genre er det helt
enestående i sin tid: Det gennemkomponerede musikdrama var ellers
forsvundet fra scenen allerede med den antikke tragedie flere hundrede
år før Kristi fødsel og kom først ind igen som en
frugt af renæssancen omkring år 1600.
Det aktuelle drama
Ordo Virtutum, som kunne oversættes med Gudskræfternes dans,
indfanger som i et brændglas det verdenhistoriske frelsedrama: Det
handler om menneskets oprør i syndefaldet mod dets Skaber, om kampen
mod fortabelsen og om frelsen ved Guds indgriben gennem Jesu fødsel,
død og opstandelse. Det er dybest set dramaet om hele menneskehedens
udviklingshistorie, en verdenshistorisk kollektiv Kristudvikling,
som aktualiserer Bibelens udsagn om Guds frelsesplan: I tidernes fylde
at sammenfatte alt i Kristus, både det himmelske og det jordiske
(Paulus brev til Efeserne kap. 1, vers 10).
Hildegards appel om omvendelse, om en radikal sindelagsændring, er
i dag endnu mere aktuel end i hendes samtid. For verdsliggørelen,
frafaldet fra Gud med materialisme og egoisme, med udnyttelse og
ødlæggelse af naturen, har antaget katastrofale dimensioner og
bragt vor klode til afgrundens rand. Før det er for sent, må vi
genopdage, AT ALT ER HELLIGT, at det fysiske og det guddommelige er forbundet
i én levende og hellig organisme: Kristi mystiske legeme, Kirken, som
Kristus stiftede som sin åndelige og fysiske manifestation i verden og
historien. Den er Guds livgivende og altomfattende moderfavn ikke alene for
menneskeheden, men for hele skaberværket.
© Kirsten Kjærulff 1997