Retur til Gravminder

Gravsten


De mange begravelser, der gennem århundreder er foregået i Sct. Mortens Kirke, vidner om, at kirken engang må have været særdeles rig på gravsten. Men de mange fødders slid og omlægningerne af kirkegulvet har reduceret stenenes antal til ganske få.
I 1906 blev 9 sten anbragt langs væggene forskellige steder i kirken, men så nær som mulig deres oprindelige placering. De resterende vedblev at ligge i gulvet til endelig nedslidning.
Ingen af de bevarede sten er i god stand. De er alle nedslidte, de flestes indskrifter er forsvundet eller læses kun med møje.
Der eksisterer ikke nogen adelsgravsten i Sct. Mortens Kirke, alle de kendte sten er sat over borgere i byen. Den ældste af de bevarede sten er over slotspræst Niels Andersen (død 1587) og hans hustru Maren Villadsdatter (død 1573). Den er nu placeret i sydlige korsarm, i væggen mod nord, tæt ved fontelukkelset. Stenen viser i usædvanlig fladt relief et helfigursbillede af præsten, mens hans hustrus og deres lille drengs skikkelser næsten er helt forsvundet. Den latinske indskrift er også næsten borte, men viser dog det usædvanlige træk, at hver linie slutter med et tal.
En anden borgersten fra 1500-tallet er bevaret i skibets nordvæg. Relieffet viser en mand med pludderbukser og kort kappe, flankeret af to kvindeskikkelser. Den næsten forsvundne indskrift viser, at stenen er over rådmand og borgmester Peder Pedersen. Et dødsår er ikke nævnt, men Peder Pedersen blev borgmester i 1584. Stenen er senere blevet genanvendt og har fået en 1700-tals indskrift udhugget langs øverste kant. Begge sten følger traditionen for udformningen af borgerlige gravsten : Portrætrelieffet viser personerne i helfigur, stående ved siden af hinanden. Hvis der er tale om tre personer, placeres manden i midten, flankeret af sine hustruer. Da der i Sct. Mortens Kirke udelukkende er tale om borgerlige sten, er der ingen våbenskjolde som dekoration, og den arkitektoniske udsmykning er begrænset til en antydning af pilastre med kapitæler yderst ved stenens kant.
Denne traditionelle udformning følges af rådmand Peder Mogensen Skov og hans to hustruer i deres sten, der nu er placeret i den sydlige kors-skæring mod nord. Rådmanden står med sine hustruer omkring sig. De har alle hænderne samlede i bøn foran brystet. På de ældre sten ses armene over kors foran livet. Den bedende håndstilling, samt deres påklædning viser, at stenen er af yngre dato. Peder Mogensens første hustru døde i 1621, og den anden først i 1646, året før manden. En datering til årene lige efter den første hustrus død er det mest sandsynlige.
En borgerlig gravsten fra 1600-tallets første halvdel havde almindeligvis en fremstilling af ægteparret knælende ved foden af et krucifix og med indskriftfeltet nedenunder. I stenens fire hjørner var der runde felter, oftest med evangelistsymboler. Den sten der er indmuret i væggen til venstre for hovedindgangen er et eksempel på en sådan udformning. Stenen er meget slidt, og alle detaljerne forsvundet. Også indskriften er meget fragmentarisk. Dog kan navnet "Jesper Lauritzen... Niels Jespersøn og trende døtre.." læses. Jesper Lauritsen var rådmand og borgmester i Randers og døde i 1655. Stilistisk kan stenen udmærket være fra midten af 1600-tallet. Ægte-parret knæler ned for Kristus på korset, og i stenens øverste hjørner er runde felter med relieffer forestillende Jakobs kamp med englen, og sandsynligvis De tre Engle hos Sara og Abraham i Mamrelund. Disse runde felter er omkranset af armiøse, vingede væsner, hvis underkrop er snoet.
Denne detalje er et typisk træk i de sten, der stammer fra Århus-værkstedet. Indtil videre
har det ikke været muligt at finde et navn på den mester, der har stået for dette værksted, men fra det stammer en række gravsten i Århus Domkirke og Vor Frue Kirke fra samme tid.
Til dette værksted kan også stenen i Sct. Mortens Kirkes nordøstligste hjørne henføres. Stenen, er den bedst bevarede i Sct. Mortens Kirke. Indskriften fortæller, at den er sat over rådmand og tolder Mogens Nielsen, der døde i 1648 og hans hustru og søn. (Ingen af de to personers dødsår er tilføjede). Indskriften er placeret i midtfeltet, der flankeres af relieffer af to dydefigurer, til venstre Caritas (Kærligheden) og til højre Justitia (Retfærdigheden). øverst ses Kristus på korset mellem Maria og Johannes og nederst en putto med timeglas. I de fire hjørner er der runde felter, de to øverste med de omtalte fabelvæsner omkring. Felterne indeholder relieffer af to evangelister, mens de nederste felter har de samme motiver, som på den tidligere omtalte sten, nemlig Jakobs kamp med engelen og De tre Engle og Sara (sandsynligvis).
Flere af de øvrige gravsten har i tidens løb fået deres oprindelige indskrift borthugget og erstattet af en nyere, sekundær indskrift. Et familiemæssigt genbrug af en gravsten ses i stenen, der nu er placeret i korets sydvæg. Den er meget slidt i årenes løb, men den flade reliefdekoration kan stadig ses. Den består af meget fine, kannelerede pilastre på postamentet. De bærer en tredelt bue, og imellem dem er en indskrifttavle, omkranset af rulleværk. I buen ses den opstandne Kristus, og nedenunder midtertavlen kranier og spader. I de fire hjørner ses evangelistsymboler. Hovedfeltet med en lang, latinsk indskrift fortæller, at stenen var sat i år 1600 af magister Thøger Lassen over sig selv, sin hustru og søn, der begge var døde. Han døde selv i 1608. I feltet under kraniet er en anden indskrift over sønnen Peder Thøgersen, hans 2. hustru og deres børn. Han døde i 1634. Op langs stenens kant løber en nu ulæselig tredje indskrift.
Den mest spændende gravsten er dog den, der nu er indmuret i skibets vestvæg, gemt bort i rengøringsrummet mod nord. Før den blev rejst op, havde den været udsat for megen slid. Indskriften er der ikke meget tilbage af, og også figurerne har mistet de fleste detaljer. Stenen er opdelt i tre dele. I den øverste del er der en fremstilling af profeten Ezekiels syn fra hans bog XXVII. De dødes ben samles og iklædes kød, mens Gud Fader velsigner dem fra sin skykrans. I hjørnerne blæser de fire vinde ind på scenen. Det næste felt viser portrætfigurerne af i midten en kvinde med en lille dreng foran sig, flankeret af to mænd. Det nederste felt har oprindelig indeholdt en indskrift. Tilbage er kun: ...Ryumgaard som hensov alt i herren den . . Anno 16... Gud opvække dem alle til det evige liv". I stenens fire hjørner er runde felter med evangelistsymboler. Det øverste felt er det mindst slidte, og heri ses nogle meget karakteristiske stiltræk. Gud Fader er placeret i en treradet skykrans, der i sin udformning nærmest ligner støvsugeslanger. Det samme udseende har den luftstrøm, de fire vinde blæser ud. De tre portrætfigurer har fået fjernet alle de større detaljer, men tilbage er nogle meget fine og detaljerede rynker omkring næse-roden. Ligeledes er den tyndest udhuggede del ved figurernes pibekraver bevaret. Også de viser en detaljeret udskæring.
Stenen er ikke dateret, men figurernes dragter, mændenes kortklippede hår og spadeskæg, pibekraver og korte jakker, samt kvindens fruehue med åbninger ved tindingerne viser hen til begyndelsen af 1600-tallet. Til højre for kvindens hoved er et bomærke - et sammenskrevet syv- og ottetal. Dette bomærke kan muligvis være med til at identificere gravstenens personer.

Mindetavle over Splid Sørensen, opsat af Hans Gremmersen og hustru.
Tilskrevet Anders Jensen, 1627.

På en lille indskrifttavle, der nu hænger på den første pille ved indgangsdøren, ses det samme bomærke. Indskriften oplyser, at tavlen er bekostet af Hans Gremmersøn, borger i Randers og hans hustru Anne Thygesdatter og sat over Splid Sørensen, 1627 d. 2. marts, "som her nedenfor ligger begravet". Over tavlen er en trekantgavl med en velsignende Gud Fader i samme udformning,
som på den tidligere omtalte gravsten. Langs kanterne ses nogle buede dekorationer, der også genfindes på gravstenen.
Denne og den lille indskrifttavle er sandsynligvis udført af samme billedhugger, og det er nærliggende at slutte, at indskriften henviser til personerne på gravstenen. Tidspunktet passer og ligeledes omtalen af personerne - kvinden og de to mænd. Der er flere eksempler på, at der på væggen over gravstedet placeres en tavle, en art epitafium.
De stilistiske træk, der er omtalt, gør det nærliggende at tilskrive de to monumenter til den tidligere omtalte Anders Jensen, stenhugger i Randers, der også kan tilskrives epitafiet over borgmester Peder Lassen i Sct. Mortens Kirke.
Som det fremgår af ovenstående er der efterreformatorisk inventar, repræsenterende såvel de enkelte sekler som de i tidens løb fremtrædende stilarter. Flere af værkerne er unikke i deres formning og enestående i forhold til anden kirkeudsmykning her i landet, hvilket ikke mindst skyldes dem af menigheden, der aktivt tog del i anskaffelsen af inventar til deres kirke - Sct. Mortens Kirke - "Gud til ære kirken til zir og andre til godt eksempel".